پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119208
نحوه مديريت منافقين توسط موساد
تاریخ انتشار : 1393/07/22 08:14:17
نمایش : 1185
با توجه به اخبار اخير رسانه هايي همچون آسوشيتدپرس که صراحتا به جاسوسي منافقين در ايران طبق اهداف اسرائيل اشاره شده است جاي دارد که با بازخواني مطالب مربوط به ارتباط منافقين با موساد و سيا مشي جاسوسي و تروريستي ابزارگونه منافقين را بهتر تبيين کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، استفاده سازمان سيا و دستگاه‌هاي اطلاعاتي اسرائيل از گروهک تروريستي منافقين بعنوان يک ابزار امري انکار نشدني است، چرا که منافقين نشان داده‌اند چه در اهداف تروريستي و چه تبليغاتي سياست‌هاي آنها را دنبال مي کنند.

فاکتور‌هاي ارتباط منافقين با موساد و سيا همواره در برهه‌هاي مختلف نمايان شده است اما متاسفانه سير مناسبي را در انتشار آنها شاهد نبوده ايم.

با اين وجود در برخي موارد اتفاق جالبي که رخ داده است نمايان شدن ارتباط منافقين و موساد از جانب رسانه هاي مرتبط با دستگاه امنيتي اسرائيل و آمريکا بوده است.

با توجه به اخبار اخير رسانه هايي همچون آسوشيتدپرس که صراحتا به جاسوسي منافقين در ايران طبق اهداف اسرائيل اشاره شده است جاي دارد که با بازخواني مطالب مربوط به ارتباط منافقين با موساد و سيا مشي جاسوسي و تروريستي ابزارگونه منافقين را بهتر تبيين کرد.

چندي پيش يک روزنامه نگار دفاعي اسراييل که روابط نزديکي با شاباک دارد اطلاعاتي را به يکي از نويسنده هاي غربي جهت بزرگ نمايي قدرت دستگاه امنيتي اسرائيل مي دهد که بخشي از آن به رابطه موساد و سازمان منافقين اشاره دارد.

با گذر از تعريف هاي نويسنده غربي در متن زير به موارد مربوط به ارتباط موساد و منافقين اشاره مي کنيم:

روشن است که موساد، مجاهدين را کاملا در اختيار دارد و آن را به دلخواه کنترل ميکند و بر آن تأثير ميگذارد. گرچه اين کنترل اهداف تبليغاتي مؤثري دارد، تشخيص اهداف اطلاعاتي اسراييل از اين رابطه، در ميان مدت يا بلندمدت دشوار است. براي مجاهدين، جذب داوطلبانه توسط سرويسهاي اطلاعاتي اسراييلي را قطعا بايد به عنوان يک نزول هولناک به اعماق فاحشه گري سياسي رده بندي کرد که حتي آنها هم نميتوانند توجيه کنند.


سرويس اطلاعاتي اسراييل، تا آنجا که به نفوذ و تأثيرگذاري مربوط ميشود، با سازمانهاي دوست و دشمن به طور يکسان رفتار ميکند.


در مورد سازمان مجاهدين خلق که از سال ۱۹۹۶ رابطه نزديکي را با اطلاعات اسراييل حفظ کرده، به طور خاص دو شيوه کنترل مورد استفاده قرار ميگيرند. اولي جذب فعال هواداران سازمان است. در اکثر موارد سازمان از جذب اين افراد بي اطلاع است. به عبارتي، اسراييليها به صورت محرمانه اين افراد را جذب مي کنند تا در داخل سازمان جاسوسي کنند. دومين شيوه، پيرامون مديريت ارتباطات با سازمان از طريق افسران موساد در صحنه، دور ميزند.

جذب خبرچينها در داخل سازمان، از سال ۱۹۹۷ به صورت مؤثر به کار گرفته شده است.

موساد تعداد زيادي از چنين "منابعي" را در داخل سازمان دارد. در اکثر موارد، جذب اين منابع بدون اطلاع سازمان صورت ميگيرند. دليلش هم ساده است؛ "موساد به اطلاعاتي که از طريق سازمان دريافت ميکند اعتماد ندارد و در نتيجه به دسترسي مستقيم به اطلاعات نيازمند است". اکثر اين "منابع" در اروپاي مستقر هستند، با اين وجود، حضور حداقل يک عامل موساد در شعبه امريکاي شمالي سازمان محرز است. "رامش سپهرراد" که در ناحيه واشنگتن ساکن است در اوايل سال ۱۹۹۷ توسط دوست پسرش که يک امريکايي يهودي تبار است جذب موساد شد.

سپهرراد ثابت کرده که يک حلقه کليدي در اتصال موساد- مجاهدين در سالهاي اخير بوده است. آژانسهاي اسراييلي از طريق وي اطلاعات دروغ را به خورد "عليرضا جعفرزاده" مي دهند ، وي يکي از اعضاي قديمي گروهک رجوي است که توانسته به عنوان کارمند در رسانه فاکس نيوز نفوذ کند تا براي پيشبرد اهداف سازمان منافقين از توان رسانه‌هاي غربي استفاده نمايد، ماموريت جذب نيرو در آمريکا را نيز بر عهده داشته است

سپهرراد دائما به اسراييل سفر مي کند و يک عامل کهنه کار موساد محسوب مي شود. در واقع گفته مي شود که وي عملياتهاي جاسوسي هدايت شده اي از جانب موساد را انجام داده است که کلا ربطي به مجاهدين و ايران نداشته اند. بعضي از اين عملياتها به جاسوسي در گردهمايي هاي فمينيستي عرب و طرفدار فلسطين، در ايالات متحده مربوط ميشود.

شيوه دوم، کنترل از طريق رابط مستقيم موساد در سازمان است. در اين مورد مجاهدين کاملا از معامله با افسران و عوامل موساد آگاه هستند. از تابستان ۱۹۹۶ موساد اغلب دو مأمور در صحنه را در رده هاي سازمان قرار داده است. تيم امنيتي سازمان اغلب اين افسران را به عنوان هواداران "خارجي" سازمان معرفي ميکنند. اين پوشش معمولا براي کاستن از ترس و سوء ظن اعضاء و هواداران، کافي است. اين مأموران صحنه اغلب، اما نه هميشه، افسران معتبر موساد هستند و داراي شهروندي اسراييل هستند.


اين حضور در داخل رده هاي سازمان، پوششي مناسب براي انتقال دوجانبه اطلاعات فراهم ميکند و در ضمن موساد را قادر ميسازد تا بر سازمان اشراف مستقيم و آزاد داشته باشد.


يکي از اين عوامل صحنه موساد، يک هلندي به نام "ادوين جونکير" بود. جونکير که در اواخر دهه سي سالگي اش ميباشد و ظاهرا ريشه هاي يهودي دوري دارد، در اواخر دهه ۱۹۸۰ در هلند جذب موساد شد. در نگاه اول به جونکير، مأمور بودنش غيرمحتمل به نظر ميرسد، چرا که آرام، از نظر جسماني ترسو و از نظر اجتماعي ناشي است. با وجود اين در زير اين لايه بي کفايتي، جاسوسي بسيار باانگيزه و ماهر با حافظه اي قوي و چشماني بي عيب براي ثبت جزئيات قرار دارد. جونکير به خاطر اين واقعيت که اسراييلي نيست هيچوقت نميتواند يک افسر موساد بشود، اما با اين همه در وفاداري اش به اسراييل هرگز ترديدي وجود نداشته است. در اوايل تا اواسط دهه ۱۹۹۰، جونکير در سازمانها و جوامع عربي در لاهه و آمستردام براي موساد جاسوسي ميکرد. سرويس اطلاعاتي هلند از هر نظر از فعاليتهاي وي آگاه بود. در واقع بي.وي.دي (سرويس اطلاعاتي هلند) رابطه جونکير با موساد را تحمل ميکرد چون فعاليتهاي وي تهديدي براي امنيت ملي هلند نبودند.

جونکير در سال ۱۹۹۸ به عنوان يک هوادار "خارجي" در شبکه هواداران مجاهدين در هلند جاي داده شد. در اوج فعاليتهاي تروريستي مجاهدين در تهران و ديگر شهرهاي اصلي، جونکير مأموريت يافت با هيأتي به تهران سفر کند تا تأثير واقعي حملات تروريستي اخير مجاهدين را ارزيابي کند. اين هلندي قرار بود با دوست دختر ايراني اش که ظاهرا وظيفه اي مشابه اما جداگانه از طرف مجاهدين داشت، سفر کند. سرويس اطلاعاتي هلند (بي.وي.دي) که احتمالا توسط همتايان بريتانيايي شان مطلع شده بودند، فهميدند که سرويسهاي امنيتي ايراني از مأموريت جونکير با خبر هستند و به احتمال زياد دستگيري او و دوست دخترش در پرواز برگشت به آمستردام را طراحي کرده اند.

گفتني است در پايان متن نگارنده آمده است ، اين اطلاعات توسط يک روزنامه نگار دفاعي اسراييل که روابط نزديکي با شاباک دارد به نگارنده ارائه شده است، اين گزارش با عنوان NDBATUR۱۴۳۷ بايگاني شده است،نگارنده يک نسخه ويرايش شده از گزارش را مشاهده کرده است، آر. تاملينسون، شکاف بزرگ: داخل دنياي محرمانه ام.آي.شش، ادينبرگ ۲۰۰۳، صص ۱۸۶-۱۸۵
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html